Verborgen boodschap in logo’s.
Zie jij ze alle 7?

Een logo is misschien wel het belangrijkste element van de huisstijl van een bedrijf. Er wordt dan ook veel tijd gestoken in het ontwerp, met als doel een opvallend en herkenbaar logo ontwikkelen. Van veel bekende logo’s kun je het ontwerp waarschijnlijk wel dromen, maar heb je wel eens stilgestaan bij een verborgen boodschap in logo’s? Deze boodschap is niet altijd direct zichtbaar, je moet dan echt op zoek of je verdiepen in de identiteit van het bedrijf. Eenmaal opgemerkt zal de boodschap niet meer vergeten worden. We bespreken 7 bekende logo’s die een verborgen boodschap hebben.

1. FedEx en de pijl van vooruitgang

Het logo van FedEx is misschien wel het bekendste logo met een verborgen boodschap. Wie denkt dat dat de ontwerper gewoon een lettertype en wat kleurtjes heeft gebruikt, die heeft het mis. De ontwerper heeft namelijk gespeeld met negatieve witruimte om een verborgen boodschap over te brengen. Als je goed kijkt, dan zie je een pijl tussen de “E” en de “X”. Met deze pijl straalt FedEx snelheid en vooruitgang uit.

Verborgen boodschap in het logo van fedex

2. Adidas bevordert sportieve prestaties

Adidas is een afgeleide uit de naam van de oprichter Adolf Dassler. Het logo van Adidas is de afgelopen decennia regelmatig aan verandering onderhevig geweest, maar de drie kenmerkende strepen zijn altijd behouden. Van deze strepen wordt gezegd dat ze een berg voorstellen die symbool staat voor de uitdagingen die atleten moeten overwinnen.

Verborgen boodschap in het logo van adidas

3. Van A tot Z winkelen bij Amazon

Webwinkel Amazon heeft een vrij eenvoudig logo. Het is niet alleen weerspiegeling van het gelijknamige website adres, maar heeft ook een pijl die meerdere betekenissen heeft. De eerste is gewoon een glimlach, die klanten krijgen na het plaatsen en ontvangen van een bestelling. De tweede is het feit dat de pijl de letters A en Z verbindt. Het bericht is vrij eenvoudig, want bij Amazon kun je elk product van A tot Z krijgen!

Verborgen boodschap in het logo van Amazon

4. Toblerone en de verborgen beer

Waarschijnlijk kent iedereen het chocolademerk Toblerone wel, maar heb je ook wel een stilgestaan bij het logo? Wat opvalt is de verborgen beer in de berg. En dat is niet zomaar, want deze elementen vertellen iets over de identiteit van het bedrijf. Toblerone is namelijk opgericht in Bern en deze stad staat ook wel bekend als de “Stad van de Beren”. De afgebeelde berg symboliseert de bekendste Zwitserse berg de Matterhorn.

Verborgen boodschap in het logo van Toblerone

5. Unilever en de met producten gevulde U

De letter “U” in het logo spreekt voor zich, maar kijk dichterbij en je zult zien dat het eigenlijk een mozaïek is van vele kleine afbeeldingen. Elke afbeelding vertegenwoordigt eigenlijk een aspect van het Unilever-imperium. Bij wijze van voorbeeld kunt u een recyclingsymbool zien dat hun inzet voor duurzaamheid vertegenwoordigt. Daarnaast zijn een paar lippen zichtbaar die schoonheid en smaak symboliseren.

Verborgen boodschap in het logo van Unilever

6. Tour de France en de wielrenner

Het logo van de Tour de France heeft twee verborgen boodschap. De eerste is een verborgen wielrenner die aan het fietsen is. Deze fietser is zichtbaar als de letter “R” uit het woord Tour. De tweede verborgen boodschap is de gele cirkel. Deze symboliseert niet alleen de voorband, maar is tevens de kleur van de gele trui die de winnaar van het evenement krijgt.

Verborgen boodschap in logo's

7. Hyundai en de tevreden handdruk

Het logo van Hyundai is niet zomaar een simpele “H”. Natuurlijk staat de H voor de beginletter van het woord Hyundai. Maar de H symboliseert ook twee mensen die elkaar de hand schudden: de klant en Hyundai. De handdruk is een bewijs van wederzijds vertrouwen en tevredenheid tussen bedrijf en consument. Het ovaal rondom de twee mensen symboliseert de aanwezigheid van Hyundai overal ter wereld.

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Wil je ook een logo laten ontwerpen of wil je een bestaand logo opfrissen? Dan kunnen wij helpen. Van begin tot eind denken wij graag met je mee, net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

Gastblogger: Jeroen van der Zwet