Humor in advertenties werkt?

Via humoristische reclames hopen bedrijven vaak dat ook dat hun advertenties leuk worden gevonden en dat het merk hiervan zal profiteren. Vaak ontaard zo’n advertentie in flauwe grappen.

Helaas blijkt uit onderzoek dat het ook nog werkt, humor in advertenties heeft stopkracht. De lezer staat er langer bij stil, het vraagt even langer om de aandacht. Zelfs wie niet beïnvloed wil worden of wie al snel vergeet om welke merken het ook alweer ging, houdt tóch een goed gevoel over aan producten die met humor zijn geïntroduceerd – en kiest daar dan ook voor. Daarnaast voorkomt humor in reclame irritaties.

Het nadeel is wel dat humor de bootschap versluierd en het merk snel doet vergeten.

- Voor en + tegen
Het begrijpen van een grap vergt aandacht en is daardoor afleidend
dit kan leiden tot verminderde herinnering van het merk
en het steelt de aandacht van de centrale bootschap zeker wanneer de humor niet gerelateerd is aan de kern van de advertentie.
Bij herhaling ontstaat er een onbewust positief gevoel
Het kan de ervaring van negatieve emoties verminderen. Voor een beginnend merk die verwacht op grote weerstand van consumenten te stuiten, is dit een prettige eigenschap.

Naast vele smakeloze humor advertenties zijn er natuurlijk ook hele smaak volle advertenties. Ken je deze nog:

 

Humor in advertenties werkt?Adam Munsterman
01

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *